Oscar 2016, és a horror ami mögötte volt

oscarA világ filmgyártására általánosságban nem igaz, de a hollywoodi álomgépezetben abszolút megállja a helyét az a tézis, hogy mindenki horror filmmel kezdte a pályafutását. Gondoljunk csak az Amerikába „szakadt” honfitársainkra. Michael Curtiz Mystery of the Wax Museum, Doctor X rémfilmjeire vagy Lugosi Bélára. Ha mélyen belegondolunk, mindenféle filmes előélet nélkül is könnyen rájöhetünk, hogy a producerek nem hiába szerződtetnek ügyes horrorfilm készítőket.

Hiszen az, aki feltud építeni egy feszültségtől terhes jelenetet, vagy éppen hatásosan jeleníti meg az erőszak mögött megbújó mélységes drámát, az utána könnyedén megbirkózik majd egy akció jelenettel, egy jó érzékkel felépített vígjátékkal vagy éppen egy könnyfakasztó tragédiával. Sokak által lenézett műfaj, de aki igényes és jó horrort tud készíteni, annak már nincs lehetetlen, főleg ha jó sáfárkodik tudásával.

Itt és most, az idei Oscar-díjra jelölt alkotók horroros múltját tekintjük át, hogy aztán estére (magyar idő szerint reggelre), bebizonyosodjon, vagy éppen cáfolódjon a tézisünk.*

28dayslater

A londoni születésű Alex Garland, még mielőtt elérte volna, hogy a remek sci-fi thriller, az Ex-Machina megírásáért (melynek szerényen a rendezője is) jelöljék Oscarra, Danny Boyle keze alatt dolgozott. A part illetve a későbbi Napfény mellett a zseniális és időtálló 28 nappal későbbnek írta a forgatókönyvét, jövőre pedig szintén maga írja és rendezi az Annihilation című sci-fit Jennifer Jason Leigh és Natalie Portman főszereplésével.

likeminds

Eddie Redmayne főként független filmekkel vívott ki magának sikereket, 2006-ban első mozijában a Like Minds-ban pedig egyből belenyalt a horrorba. Ebben a feszült, a Holt költők társasága thriller verziójában alakítja a zsarukat irányító „John Doe”-t, kinézetéből fakadó renitens énjét egyből kamatoztatva, hogy aztán például a Hick-ben csúcsra járassa, majd a Jupiter felemelkedésében pedig szétzúzza. Szerencsére jött Hawking professzor és az első Oscar, majd idén a Danish Girl transszexuális Einar Wegener-je, bár félek Cillian Murphy Kitten-jének közelébe sem ér.

Bryan Cranston tévéfilmes pályafutását lecserélve egyből egy általunk is méltatott B-horrorban folytatta a Dead Space-ben. Ez adott okoknak köszönhetően nem járt sikerrel, ezért újból a tévét választotta, hiszen a csekkek neki is jöttek, de szerencsére jött 2000-ben a Hullajelöltek városa, ahol egy kis eszes bazári majommal viaskodik. Na, ezért volt fontos állomás a Breaking Bad, mert különben ezt az embert mai napig nem ismernénk.

cabininthewoods

Drew Goddard, Andy Weir The Martian című regényének adaptálásáért veheti át az Oscart, de íróként egyedül jegyzi a méltán híres Cloverfieldet illetve 2012 legnagyobb durranását, a The Cabin in the Woods című horrort, aminek rendezője is volt. Ilyen múlttal, naná, hogy nem volt szüksége mentőexpedícióra!

Michael Fassbender arcáról mindig is tükröződött valami sunyi kis gonoszság, nem csoda, hogy a negatív szerepek is megtalálták őt, például a Blood Creek náci főgonoszának képében. De szerepelt még a 2000-es évek leghatásosabb horrorjában az Eden Lake-ben illetve Ridley Scott Alien spunoff-jában a Prometheus-ban.

bloodcreek

Leonardo DiCaprio idén végre megkaphatja az Oscarját, pedig filmes pályafutása a Rémecskék 3.-ik részével kezdődött. Szerencsére felnőtt korára sem szakadt el a műfajtól, hiszen a Viharsziget tévképzetei mellett, producerként a Red Riding Hood vagy a zseniális Orphan elkészítésében vállalt szerepet.

americanpsycho

Rooney Mara filmes pályafutását a Rémségek könyve 3. részében kezdte, hogy aztán pár évvel később a Rémálom az Elm utcában újrájában kamatoztassa. Az amerikai tetovált lány előtt igazán most fognak megnyílni a kapuk, majd kiderül mire viszi.

Jennifer Lawrence a Napos oldal Oscar-díja és az Éhezők viadala mainstream sikere közé iktatta be a Ház az utca végén slasher/kísértet házas horrort, amiről interjúkban nem nagyon szokott nyilatkozni, valahol megértem, egy Winter’s Bone után nehéz lenne miről beszélni.

A legnagyobb horror múlttal rendelkező színész idén Jennifer Jason Leigh. Már legelső mozija az Eyes of a Stranger 81-ben a zsánerből került ki, majd tévéfilmek után jött Az országút fantomja, Élve eltemetve, eXistenZ, Nyílt seb, Fiók de akár a Stephen King drámája a Dolores Claiborne vagy az oszló hústól bűzlő Hús+Vér is említhető. A jövőben pedig jön az Amityville remake, az Annihilation és a Twin Peaks folytatása.

eyesofastranger

Futottak még kategóriában pedig ott van Christian Bale az Amerikai Pszicho ámokfutójaként és Tom Hardy a Sweeney Todd, Minotaur illetve a w Delta z mellékszereplőjeként. Saoirse Ronan volt vámpír a remek Byzantiumban, Emily Blunt pedig játszott a Farkasember feldolgozásban illetve a különös hangulatú Dermesztő szélben. Steven Spielberg horror kapcsolatára ki sem térek, aki nem ismeri, ne nézzen filmeket, Sylvester Stallone pedig nem hiába a forgatókönyveiért kap jelöléseket díjaknál, hiszen már egyik első történetét a The Evil Touch című tévészériában filmesítették meg.

Valahol tényleg mindenki horrorral kezdte, és biztos vagyok benne, hogy valamenyiüknek van kedvenc rémfilmje, másnem a gyerekkorából. Jó dolog ez, főleg ha igényes mozi készül!

Miskei

* csak a fő kategóriákra koncentrálok, az idegenen nyelvű, rövid-, animációs film, zene, a technikai illetve vizuális-, speciális- és egyéb effekt díjakra jelölt alkotókra nem térek ki!

Be the first to comment on "Oscar 2016, és a horror ami mögötte volt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..