The Mummy’s Hand (1940)

1940-re beindult a Universal Pictures szörnygépezete, egymás után ontották a horrorfilmeket, ráadásul a Draculának már egy, a Frankensteinnek pedig két folytatása is készült, és tervben volt már egy újabb szörnyeteg, a Farkasember bemutatása. Ideje volt tehát, hogy elővegyék a porosodó polcról egy másik sikeres alkotásukat, a 8 évvel korábban Boris Karloff által fémjelzett Múmiát. Azonban ahelyett, hogy folytatást készítettek volna, Ben Pivar rebootolta a szériát, és bemutatta a filmtörténet egyik legfelkapottabb élőhalottját, Kharist.

Két régész, Steve (Dick Foran) és Babe a kairói vásárban egy érdekes vázára bukkannak, amely könnyen elvezethet egy ókori egyiptomi hercegnő, Ananka sírhelyéhez. Az expedíciót a híres bűvész, a Nagy Solvani finanszírozza, aki lányával, Marta-val (Peggy Moran) szintén kiutazik az ásatás színhelyére. Az egyiptológusok azonban nem tudják, hogy a sírhely közelében nyugszik Ananka volt szerelme, Kharis (Tom Tyler), aki kedvese elvesztése után ősi mágiák felé fordult, hogy feltámaszthassa őt. Miután ezt a fáraó felfedezte, halálra ítélte a papot, és élve eltemetette őt. Azóta minden teliholdkor Karnak főpapja három tana levelet éget el, és levét megitatja a múmiával, hogy az „életben maradhasson”. A főpapnak azonban kötelessége feléleszteni Kharist kilenc tana levéllel, ha Ananka sírhelyére illetéktelenek jutnak be. Hőseink nem tudják, hogy a sír feltárásával így egy ősi erőt ébresztettek fel, mely a jelenlegi gonosz főpap (George Zucco) irányítása alatt egy dühöngő gyilkológéppé változott…

Habár az előző részben Boris Karloff karaktere szinte az egész mű felett lebegett és sosem lehetett tudni, mikor készül gyilkos lépésre, utóda, Kharis, hozzá képest eléggé jelentéktelenné degradálódott le a The Mummy’s Hand című filmben. A múmia ebben az alkotásban nem más, mint egy hatalommániás főpap bábja, aki csupán gyilkolásra használja fel a több ezer éve halott herceget. Szinte azt is lehetne mondani, hogy a címszereplő mindössze asszisztál a filmben, ennek ellenére a cím szellemes, hiszen az élőhalott egyiptomi tulajdonképpen csak megfojtja az embereket, mindössze a kezét használja a gyilkosságokhoz. Hogy mennyire nem róla szól a film, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy Kharis az egy órányi játékidejű film körülbelül 35. percében jelenik meg elsőre. Habár azt hihetné az ember, hogy így egy vontatott és unalmas alkotást készített el Ben Pivar csapata, ez cseppet sem van így. Annak ellenére, hogy a múmia fontosabb szerephez tulajdonképpen csak az utolsó percekben jut, a két főszereplő Dick Foran és (főleg) Wallace Ford gondoskodik arról, hogy a hosszú felvezetés ellenére ne torkoljon unalomba a film. Ford karaktere tulajdonképpen az ügyeletes humorforrás, és jó néhány vidámabb percet tud szerezni a nézőknek, kicsit bájossá is téve az alkotást. Nagyszerű dinamikában van mind a főhős Steve-vel, mind pedig a Nagy Solvani-val, aki szintén mozgásban tartja a filmet. A főbb karakterek közé tartozik természetesen a megmentésre szoruló hölgy, Marta, aki persze összeszűri a levet a jófiú Steve-vel, ahogy ezt már a Universal szörnyfilmekben megszokhattuk.

Az alkotás egy korszakalkotó mű, hiszen a filmtörténetben itt először mutatkozott be a múmia, úgy ahogy ma ismerjük: gyolcsba tekerve, szinte már-már gondolkodás nélkül üldözi áldozatait. Kharis fantasztikusan néz ki a filmben, és mikor megjelenik akkor tényleg félelmetes, tényleg kár azért, hogy nem más, mint egy bábu a gonosz főpap kezében, kinek igazi céljairól igazából semmit nem tudunk, azon kívül, hogy meg akarja védeni Ananka sírját a betolakodóktól. Éppen ezért semmi logikát nem találunk a gondolkodásában, ráadásul végzete felettébb gyors és súlytalan. Nem volt túl sok szerepe a főpap másik cinkosának, egy egyiptomi lakosnak, aki néha-néha felbukkan, de túl sok vizet nem zavar, a film nélküle is kerek és egész lenne.

Összességében egy átlagos szörnyfilmre sikeredett a Múmia széria második felvonása, melyben nincsenek kiemelkedő, emlékezetes momentumok. A film egyedüli érdeme talán az, hogy megismertette a világot Kharis-sal, aki tovább három Universal illetve egy Hammer filmben ijesztegette a nagyérdeműt.

Értékelés: 7/10

Kele-man

Be the first to comment on "The Mummy’s Hand (1940)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..